tisdag 20 mars 2012

Sexy new book

Nu har jag bara några veckor kvar till deadlinen då min kokbok ska vara färdigskriven. Då händer det som alltid händer i allt jag hittills skrivit.
Nämligen följande: Jag blir uppsökt av en ny bok.

Den lägger sig mitt i hjärnan och bönar om att få skrivas ner. Kastar fram roliga repliker och konstiga scenarion, påstår att det enda jag behöver göra är att öppna ett nytt dokument. Den är full av energi, det är bara att hänga med. Den ger små hintar om att den är spännande att lära känna och försäkrar mig om att den inte är sådär krånglig som boken jag för närvarande sitter och kämpar med, inte i närheten. Jag är värd något bättre tycker nya boken och fortsätter med att berätta hur den praktiskt taget kommer att skriva sig själv, bara jag släpper in den i min dator. Den lovar och svär att den inte har några av de där svårigheterna och oknäckta nötter som den där boken jag håller på med nu verkar ha. Tvärtom vill den bara ha roligt. Den här boken är annorlunda, den är allt man kan drömma om och kan jag bara lägga den gamla tråkiga åt sidan och ägna hela min uppmärksamhet åt den istället då...

Men nej, det där går jag inte på. Den där nya boken ljuger. Ingenting är så okomplicerat som den påstår sig vara. Jag stannar med min gamla kokbok tills att vi är klara med varandra, den 12 april närmare bestämt. Skygglappar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar