lördag 11 februari 2012

Saker som jag har lärt mig de senaste dagarna

Kvar på kokbokskonfan. Jag kryssar från paneldiskussioner om kokboksappar och receptutveckling, matstyling och storytelling för matskribenter.
Det ser kanske inte så roligt ut, men låt er inte luras av att det var svårt att ta bilder utan att någon märkte. Framförallt så har jag lärt mig några saker de här dagarna;
- Den mest googlade maträtten i USA inför Valentines day är Valentine Pizza. Inte så oväntat kanske. Det som sökningen ger är en vanlig pizza, formad som ett hjärta.
- Att de flesta matskribenter är kvinnor, alla har minst en katt.
- Det är lättare att få en agent eller förlag om Du är "normal in your interactions".
- Det är bra om det finns en målgrupp för din kokbok, en nisch. Det finns målgrupper för mycket mer än vad du kanske tror.
Jag har också återupptäckt att amerikaner är fruktansvärt bra på att prata inför folk. Bara en vanlig presentation känns inövad och innehåller minst ett litet skämt och alla har förberett en minutpitch av sin egen person och sitt projekt.
Men det bästa som jag har lärt mig och som jag verkar lära mig om och om igen nuförtiden är att om du GÖR saker så kommer du vidare till nya saker. Kanske inte det du trodde eller ens vad du ville men om man aldrig är beredd att hoppa på tåget så kommer man garanterat att bli kvar där man är. Som en rundlagd tant här med några egna kokböcker i bagaget gav som hennes bästa råd; Don´t just talk the talk. Walk the walk. Man bara måste älska amerikanska klyschor ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar