fredag 10 februari 2012

Hemma på min planet

Här är jag på kokbokskonferens hela dagen. Det är ungefär aa-möte möter universitetsföreläsning, såklart älskar jag det. Här möts alltså människor med kokboksintresse, de flesta professionellt. Jag känner som att folk här är från en annan planet som jag inte känt till innan. Precis som med andra intressegrupper så uppstår något i rummet när alla samlas; en samhörighet. Alla skrattar åt samma saker, någon ler menande då någon annan säger att han har tusen kokböcker hemma och att hans fru blir galen då han kom hem med en ny. Alla har egna websidor och bloggar med olika fyndiga infallsvinklar på mat, många känner till varandra redan genom deras alter egon som ”one tough cookie” och liknande och det skämtas på ett sätt som jag inte förstår. Än. 
Kokbokshumor inkluderar till exempel skämt om hur recept inte fungerar eller hur kokboksförfattare säger att ett recept tar tjugo minuter att laga, då det i själva verket tar trettiofem. Men så inser jag: jag har en blogg, jag har kanske inte tusen kokböcker men ändå så löjligt många att Emil skakar på huvudet då jag kommer hem med nya, jag har ett alterego. Snart kommer jag att börja skämta om äggkokningstider och stekvärme och det finns events över hela landet där folk kommer att förstå. Bara att googla cookbook conferrence och ta sig dit. Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar