torsdag 9 februari 2012

Halslöss

Jag vabbar idag, Astrid är hemma från skolan på grund av halslöss säger hon själv. Tror att det är ungefär samma som det vi kallar halsfluss eller åtminstone lite ont i halsen.
Vi har det mysigt. Astrid tittar på en sliskig amerikansk tonårsfilm och jag har satt igång ett litet inredningsprojekt här uppe i barnens rum.
Förra julen köpte jag flashcards med spanska och franska ord på, i julklapp till tjejerna (det där med att man för över på sina barn det man inte gjorde själv osv). Jag behöver väl knappast säga att korten har legat orörda i sina kartonger fram till idag, då jag limmat upp alla på väggarna.
Nu tänker jag att de såklart kommer att lära sig de här glosorna omedvetet, un passant, genom att omges av språk. De kommer att vakna och somna med orden på näthinnan, få in det i blodet och plötsligt bara börja prata på franska och spanska.
Tills dess får jag nöja mig med att det ser fint ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar