söndag 12 februari 2012

New York bortom West Village del 1

Jag har tänkt mig en serie inlägg här varje söndag om andra stadsdelar än de vanliga West Village, Soho och Nolita. Jag är bättre på att börja än att genomföra, så vi får se. Här kommer iallafall ett första inlägg om ett område som inte så många besöker på sin New Yorkresa, nämligen Hells Kitchen, norr om Chelsea på West Side, bara tio minuters gångväg från Times Square.
Till att börja med så heter det inte Hells Kitchen längre, utan Clinton, i ett försök att göra området lite mer tilltalande. Jag personligen tycker att Hells Kitchen är cirka sjuttio gånger mer tilltalande men när det kommer till att locka dit den stora massan så verkar någon undersökning ha visat att Clinton är bättre. Dock skulle ingen här förstå var du ville åka om du bad att få en vägbeskrivning till Clinton.
Den stora nackdelen är att det är så hårt trafikerat här, men det finns annat som väger upp. Till exempel de förvånsvärt bra restauranger, som några av stans bästa bbq, tacos eller thai. En bra bit att ta sig till är nionde avenyn mellan 40:e och 45:e ungefär. Där kan man både handla cupcakes, kött, fisk och italienskt i töppklass.







I Hells Kitchen är det också Fleamarket varje helg som är väl värd ett besök. Jag förstår att man inte prioriterar att ta sig hit första gången man åker till New York, men om det är tredje gången och man har sett allt det obligatoriska så tycker jag att man ska hit och handla en loppbiten chanelsjal och äta en pasta puttanesca.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar