fredag 20 januari 2012

Ska du till New York?

Ganska ofta får jag mail från folk som ska till New York och de vill veta vad de inte får missa. Jag var själv i New York för åtta år sedan och missade allt. Men jag tyckte ändå tillräkligt bra om stället för att bestämma mig för att flytta hit någon gång i mitt liv. Jag gick till och med längre än så och flyttade. Det är också grejen med New York tycker jag, att man behöver inte hålla på och göra allt, nästan ännu hellre kan man göra ingenting. Bara prova på hur det är att gå runt här några dagar och prata så här;
Du kan också alltid säga "nice glasses", eller "love your style".
Men om du ändå vill göra saker så tycker jag att du ska börja med att åka rakt från flygplatsen, med väskor och allt till Boom boom room.
Washington och 13th street please säger du och lutar dig tillbaka i den gula bilen och förundras över hur dåligt han kör för att ha det som jobb. Väl på Boom boom room så beställer du en cosmopolitan och en hamburgare och sen har du fått nog New York för hela året, sen kan du göra vadsomhelst resten av dagarna. Ät en bagel, eftersom de är de godaste i världen här. New York har ett speciellt vatten som gör att det inte finns någon annanstans man kan hitta bagels som dessa. Gå över gatan när det blir rött för bilarna, halvsekunden innan det blir gå-gubbe så ser du ut som att du är riktig newyorker. Bli bjuden på fest på ett hustak. Fråga de som blandar ihop din sallad i delin; where are you from och upptäck att ingen tar illa upp. Åk tunnelbana. Gå över en bro. Tillbringa en regnig eftermiddag på Barnes and noble och bestäm dig för att komma tillbaka snart.
Ta med en extra resväska och passera en fleamarket, lägg dig en stund på gräsmattan i Central Park, få en baseball i huvudet och säg att that´s okay. Fantisera om vem som bor i de där penthousen med terasser mot parken. Ge en dollar eller två till han som spelar trumpet under gångbron för att han trots allt ger din dag en lite underbar känsla. Sov inte, det är slöseri med tid och nynna hela tiden lite för dig själv;

2 kommentarer:

  1. Hörru Malin, nu är det som så att jag får nog sluta läsa din blogg ety suget att flytta tillbaka till NYC bubblar över. Så till den grad att jag i dag var mycket nära att söka ett jobb där jag skulle syssla med business continuancy plans. Ja du hör ju. Desperationen. Skriv inget mer om Balthazar eller biltur genom Brooklyn eller tja, om New York. Tack.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska ta det tråkiga jobbet. Det är värt det. Så länge försöker jag hålla ner mysfaktorn eller låter bli att säga vilken stad det är jag pratar om.

    SvaraRadera