tisdag 29 november 2011

Djävulen är psykiskt sjuk

Idag kom rapporten ut som konstaterade att Anders Behring Breivik lider av paranoid schizofreni och därför inte kan dömas till fängelse. Jag minns innan jag pluggade, att jag tyckte att folk som dömdes till vård hade kommit enkelt undan och jag var utan tvekan för hårdare tag för folk som har begått hemska brott.
Men jag har ändrat mig, framförallt på grund av två anledningar; den ena att en sådan psykiatrisk anstalt som det handlar om här, har så otroligt hög säkerhet att det egentligen likaväl kan klassas som ett fängelse. Det andra är att jag egentligen inte bryr mig om honom. Vad skulle vara ett bra straff för att ha mördat sjuttiosju personer, dessutom barn de flesta? Det finns ju inget. Inte ens att ha ihjäl honom skulle räcka, det finns ingen proportion. Det viktigaste tycker jag därför är att han aldrig får möjlighet att göra något liknande igen, alltså att skydda allmänheten från honom och då är rättspsykiatrisk vård ett bättre alternativ. Om man dömer till fängelse så finns det ett maxstraff att förhålla sig till. Att de skulle åtala för terrorbrott höjde väl straffet med några år - men likväl - han skulle komma ut efter avtjänat straff.
Rättspsykiatrisk vård är inte ett tidsbestämt straff, det är utifrån bedömning i det enskilda fallet. Jag sätter mina pengar på att ingen under de närmsta hundra åren kommer att göra bedömningen att Breivik ska tillbaka ut bland folk.
Hans sjukdom går visserligen att behandla men jag tror att han kommer att förbli psykiskt sjuk så länge han lever och det tycker jag känns bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar