onsdag 12 oktober 2011

De kunde ju bara ha frågat mig!

Läste det här om att det skrivits en magisteruppsats om samma sak som jag skrev min B-uppsats om, nämligen att y-namn är överrepresenterade i brottsstatistiken. De verkar ha kommit fram till samma resultat som jag, lite fördjupat och bättre underbyggt, men ändå! Det hade ju gått mycket fortare att bara fråga mig. Jag vet att det inte är nu som jag samlar poäng hos akademikerna och jag förstår självklart värdet med utbildning och forskning i ett demokratiskt samhälle. Samtidigt; vad långsamt det går ibland.
Jag hade problem med det till och från då jag pluggade, takten. Ibland hängde jag inte med alls för jag hade annat för mig och ibland ville jag bara ligga i och riva av fem tentor på tre veckor, men då var jag tvungen att vänta in istället. Det var kreativitetsdödande.

Det fanns dock saker som jag tyckte väldigt mycket om med att gå på universitet:
Att svara i telefon i bilen på väg dit och säga att jag var på väg till universitet.
Att inte kunna svara i telefon för att jag sitter i biblioteket och tentapluggar, kanske skicka den infon i ett sms.
Att svara i telefon men viska, för att jag sitter på föreläsning och be att få ringa upp.
Att köpa alla böckerna.
Att få schema. Jag älskar schema, oavsett i vilket sammanhang. Men bara i början, inte att följa det i oändlig tid.
Jag tyckte mycket om statistiken, jag tror för att jag var ensam om det och det fick mig att känna mig smart och speciell.

Men det fanns också saker som jag inte tyckte om. Med risk för att låta lite vidrig så ska jag erkänna att jag inte tyckte så mycket om folket där. De levde inte upp till mina förväntningar, med några få undantag.
Min utbildningsromantisering har helt enkelt svalnat. Numera känner jag att de smartaste och roligaste personer jag har träffat är ute i verkligheten och att all information vi vill ha kan vi skaffa oss på en sekund och använda sekunden efter.

Det jag vill säga här är alltså att om ni vill ha något undersökt så är det bara att höra av er. Jag är snabb och ligger oftast hyffsat nära verkligheten i mina resultat. Om inte så gör jag om hela undersökningen helt gratis och ännu snabbare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar