onsdag 8 juni 2011

Du är vad du heter?

Jag skrev min B-uppsats om huruvida vi genom att döpa våra barn till y-namn (Tony, Conny, Jimmy osv) ökar deras risk för att begå brott. Jag baserade frågeställningen på att dessa namn är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det blev en ganska meningslös uppsats som efter en liten hönan-ägget diskussion kom fram till det uppenbara att namnen är överrepresenterade i lägre sociala grupper som i sin tur är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är alltså inte så att du ökar risken för ditt barn att bli kriminell för att du döper det till Ronny, så ur just den aspekten är det fritt fram.
Det var flera år sedan jag tänkte på huruvida ditt namn styr dina handligar (säkert!), tills imorse. Jag vet inte om ni har hängt med på veckans gubbchock här i USA; kongressledamot Wiener som har skickat bilder på twitter på sin… ja wiener. Nedan kan ni se hur man helt seriöst ber om ursäkt för det;

Så vad tänker jag då? C-uppsats kanske?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar