tisdag 9 augusti 2011

Pasta Puttanesca istället för kontaktannons

Historien säger (jodå) att det ställdes ut skålar med den berömda pastasåsen i fönsterna på de italienska bakgatorna för att locka in män på bordellerna och att det var så den fick sitt namn - Horans pasta.
Vi åt den godaste någonsin förra veckan, den kommer i kokboken så småningom, men jag har fått receptet av Ulrika att ge till er;

2 msk olivolja
4-6 hackade vitlöksklyftor
1 bur sardeller silade från oljan
20 svarta oliver av god kvalitet, ta bort kärnan och hacka lite vilt
3 msk kapris
1 burk krossade tomater
1 burk hela tomater som delas i något mindre delar
svartpeppar
persilja
Blanda, koka till och servera med kokt spagetti och Parmigiano Reggiano eller annan suverän parmesan 

Nu sitter jag mitt på åkern här i Lövestad och är dessutom gift så jag tänker inte pröva att ställa den i fönstret. Känns inte som att någon gör det nuförtiden med internet och allt. Jag driver ju heller inte bordell ska jag kanske tillägga.

Så undrar jag, ingen säger det rakt ut, men är det höst nu eller?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar