onsdag 22 juni 2011

Den amerikanska symboliken

Sedan jag flyttade hit och började läsa amerikanska filmböcker så har jag börjat kunna sätta fingret på vad det är som vi ofta sammanfattar som så amerikanskt med deras filmer. Genom allt som görs i Hollywood så finns det ett så utstuderat symboltänk. I dialog, i scenografi, i fotot. Jag pratade en gång med en amerikan om detta och han förstod inte vad jag pratade om, för att det är inte bara filmerna som är så. De pratar på det här sättet, det inget påhitt när man gör film och överallt finns de, symbolerna.
Jag gick till exempel förbi här idag;
Freedom tower hette det ett tag, numera One World Trade Center. Det är planerat att bli 1776 fot högt, med symboliken att USAs självständighetsförklaring undertecknades just år 1776. Och ja, det började spöregna och åska två minuter efter att jag tagit bilden. Så symboliskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar