onsdag 15 februari 2012

Helvetet och Balle bacon

Nyss var de så här små.
Då var frågorna inte så svåra. Det var mest; får jag godis, får jag ta med mig vagnen på stan och ibland någon struntfråga som om hur jorden började men det var lättare att dribbla bort då. Jag kunde fortfarande ofta tillhandahålla svaren. De visste inte vad tjock var, eller kändis.
Nu läser de skvallertidningar, surfar runt på nätet och Astrid vill veta vad som är dealen med Gud. Tjejerna i hennes klass hade sagt till henne förra veckan att hon hamnar i helvetet om hon inte tror på Gud. Vad är helvetet då undrade Astrid varpå de hade sagt att Oh girl, you have some catching up to do..
Vad ska jag säga? Jag tror ju inte att hon kommer att hamna i helvetet men Astrid är irriterad och tycker att det make sense att tacka någon emellanåt. Eftersom hon inte tror på Gud så har hon och hennes svenska kompis löst det så här: De tackar Balle bacon. Alla försöker vi på våra sätt att slippa hamna i helvetet.
Problemet är att jag har svårt att se att det kommer gå hem hos klasskompisarna. Jag har försiktigt föreslagit att hon inte ska göra stor sak av det här utan att vi håller det lite för oss själva. Det tycker inte Astrid, för hon känner att hon har kommit på något bra. Jag bävar för den dagen hon tar den här diskussionen i skolan och jag tackar Balle bacon för varje dag som ingen frågar  vad hon tror på.

2 kommentarer:

  1. Hej Malin!
    Härlig blogg du har !
    Jag hoppas att ni har fått min inbjudan till min vernissage på FIKA 66 pearl street den 16 mars kl 16. Jag hoppas att vi ses där !

    SvaraRadera
  2. Tack Emma! Nä vi har inte fått ngn inbjudan, var skickade du?

    SvaraRadera