lördag 28 januari 2012

Jag har ett förslag

Var på middag igår med några av mina allra käraste vänner. De är ungefär lika gamla som mig och har barn osv. Men vi har ett problem, ett gigantiskt problem i den här åldern. Det finns en ekvation som inte, för de allra flesta, går ihop. Så här ser den ut. Nämligen att vi förväntas skaffa barn, etablera oss yrkesmässigt och flytta någonstans där alla får plats under ett par år, cirka ett decennium i våra liv. De här husen, flyttarna, de är ganska omöjliga att få till. Vi har helt enkelt inte råd att köpa det som folk i vår situation kanske skulle passa allra bäst i.
Kom med något nytt säger ni. Ja och det tänker jag göra. Jag skulle vilja säga att det här skulle lösa sig om vi ändrade arvsordningen så att man ärvde sina far-och morföräldrar istället för sina föräldrar. Jag vill inte vara den som överdriver men kanske skulle det göra att hela landets ekonomi skulle leva upp om alla hade lite bättre med pengar just under den period i sina liv när man behöver det som bäst.
Jag tror att vi även skulle sluta fördriva timmar med att titta på hus på Hemnet om vi hade råd att köpa dem istället. Det uppenbara problemet med mitt förslag är väl tidpunkten. När ska vi börja?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar