söndag 25 december 2011

Ja så gick man och blev religiös då

Sitter här i Cancun och ser ut över Carribiska havet. Jag tänker att när naturen är som bäst, så är det helt enkelt inte mycket som går upp mot den. Sen, som en liten skugga kommer klimatångesten, den hänger på lite här och var nuförtiden. Jag tänker på mina föräldrar, hur de fräste runt i sina bilar, slängde skräp, batterier och plast som att det inte fanns en morgondag. Lyckligt ovetande om miljöoket som vår generation ärvde. Det finns ganska många som jag tror jag, som tror på att det existerar ett hot som mänskligheten, när det väl gått för långt, inte kommer att rå på. Sen finns det de som anser att det här är fullkomligt överdrivet och inte alls tror på att det här hotet existerar mer än som politisk och medial skräckpropaganda. Så vad liknar det då egentligen – om inte en ny religion?

På Wikipedia står att; "religion är varje specifik tro när det gäller det övernaturliga, något som vanligen omfattar ritualer, en etisk kod, en livsfilosofi och en världsbild."
Ja, vi klimatneurotiker kanske inte tror på det övernaturliga utan snarare tvärtom men hey, scientologerna då? När det kommer till väsentligheterna, det som förenar de flesta av världens religioner så ser jag ändå för många likheter för att inte sammanfatta dem här:

-Det går att se en trend i att arbeta emot nymodigheter och att se teknologiska framsteg som onda, kanske djävulens påfund eller så.
-En troende beskriver ofta den egna tron som en självklar och nödvändig syn på världen. I förhållande till andra uppfattningar framhålls den egna gruppen som överlägsen alla andra.
-Skulden. Utan att skuldbelägga mänskligheten skulle vi inte ha mycket till religion på många håll i världen. 
-Domedagen, ragnarök eller vad det nu kallas. Slutet. Det kommer.
-Många religioner tror sig kontrollera väder genom offerriter och ritualer.
-Profeterna, alla religioner har dem, de som är upphöjda över vanligt vetande. De kommer i olika skepnader och manifisterar sig i olika former; genom rikedomar eller genom att inte behöva äga något alls. Deras maktmedel är alltid kunskap och argument om det som vi borde veta mer om; våra liv i det större sammanhanget.
-Religioner fungerar ofta som ett regelverk i moraliska frågor gentemot medmänniskor och mot högre makter.
-Religioner sprids oftast genom skrifter och samfund.
-Vi är alla syndare. Synden kräver förlåtelse och förlåtelse, som det har sett ut genom åren – kostar. Om inte pengar så i form av uppoffring.

Jaha. Så är det bara det då? Att jag har gått och blivit religiös. Jag vill ju inte tro det ändå. För att när det gäller klimatet så är det sant och riktigt.. hehe. 


Al Gore - Profeten numero uno. Nu måste jag gå och be tror jag. Förlåt, recycla menar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar