tisdag 22 november 2011

På tal om att vara kär eller inte

TED igen. Har ni inte inte upptäckt den sidan än, så gå GENAST dit och leta fram vad du är intresserad, bli förkyld och ligg hemma en dag eller två och fippla runt bland föredragen. Igår såg jag det här;
Helen Fisher om varför vi blir kära och varför vi kan vara kära i flera samtidigt
Jag älskar den här typen av sakliga professorer när de tar sig an ämnen som kärlek som vetenskap. Hon pratar också om varför det är en naturlig utveckling att kvinnor kommer tillbaka ut i arbetslivet och hur det påverkar den klassiska tvåsamheten. Helen Fisher är den typen av feminist som jag känner mest samhörighet med; de som menar att män och kvinnor är biologiskt olika och har olika förutsättningar, men att ingen bör vara underställd den andra.
Bland annat hävdar hon att kvinnor är bättre på att formulera sig och att det är därför 54% av alla författare i USA är kvinnor. Såklart jag gillar henne.
Här är ett till litet föredrag om ni vill;
Jaha, tänker ni. TED. Är jag sjuk nu då? Ja, det stämmer. Jag är sjuk och det är mycket synd om mig. Det gör ont i halsen, bland annat och jag vet inte när jag kommer att bli frisk igen.
Jag tänker dock inte ligga här och deppa. Den här regniga dagen är på tok för upplagd för en lång bra bio. Hej så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar