onsdag 14 september 2011

I take care of the supplies

Utan att ha så mycket att jämföra med så tror jag barnen upplever skolstarten liknande som dem i Sverige. Förutom den detaljen att de splittar upp alla klasser varje år och byter lärare. Särkilt delar de på sådana som blivit extra nära vänner under året. Första gången vi var med om det här tyckte jag att det var hemskt, jag ville att det skulle göras undantag för mitt barn (svenskt va) men var som tur var för svensk för att framföra det. Astrid klagade inte utan sa att det är så det är, det är samma för alla. Nu tror jag att jag gillar det, de lär känna alla i skolan och det blir mindre risk för barnen att hamna i en speciell roll i klassen eller att fastna med en lärare som man inte trivs med. Det är bra tror jag. Samtidigt som att det kanske driver fram det här proffsamerikanska lite, som min svenska vän Jenny så klokt påpekade. Det känns ju lite konstigt att mina barn lär sig att det går snabbt att skaffa nya vänner, det är inget man ska hänga upp sig på, när mitt svenska hjärta egentligen vet hur otroligt viktiga mina vänner är för mig.
För föräldrarna så innebär första veckan så mycket möten, att jag skulle inte behöva ha något annat överhuvudtaget att göra. Till det kommer listorna; the supplies. Olika till klassrummet, till science, till arts och till music. Här kommer en liten passus i form av något så konstigt som en rolig historia:
Det var en rysk och en tysk och en kines som skulle ha hand om ett hotell. Ryssen delade ut sysslorna på följande sätt: Han skulle själv ha hand om the food, tysken the cleaning och till kinesen sa han: You take care of the supplies.
När kvällen kom så var hela hotellet städat och maten var klar men de kunde inte hitta kinesen. Så hoppade han plötsligt fram bakom en dörr och skrek; SUPPLIES!!
Ni förstår säkert men han trodde alltså att supplies var SURPRISE! Det är på grund av den här historien som jag sitter och fnissar varje gång som vi på ett eller annat sätt diskuterar supplies i skolan; de säger thanks för the supplies, here is the supplies, can you please bring in your supplies säger de helt seriöst. Are you done with the supplies? frågar mammorna varandra med bekymrade miner på trappan efter lämning. Ja, ja.
Iallafall så är det så det går till. Det är vi föräldrar som köper allt som de behöver under skolåret som vita papper, pennor, rengöringsartiklar, saxar, lim, tejp, tissues, post-its - the supplies! He he.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar