fredag 3 juni 2011

Sverige och jag är vänner nu

Att flytta från Sverige var precis som att avsluta vilken annat förhållande som helst. Jag behövde se allt det dåliga för att klara av att ta steget. Även om jag befann mig på en punkt i livet där jag behövde något annat så fanns det så mycket som jag fortfarande älskade hemma. Familj och vänner som inte går att ersätta, någonsin.
Jag ser tillbaka hur jag noterade en sak efter en annan som var bättre här och jag är evigt tacksam att mina (och våra) vänner stod ut med oss den där första tiden av revolt.
Men efter ett tag så gick det över och jag började känna att det var inte Sveriges fel, det var vi båda, vi hade inte tagit hand om vårt förhållande och Sverige har visst bra sidor också. Distansen och den tryggheten som vi började känna här gjorde att jag istället kunde se allt det som var bra. Det finns fortfarande saker som jag tycker är bättre här, men det finns också saker som är bättre i Sverige.  Det var först när jag hade frigjort mig som jag kunde se det och nu kan vi äntligen vara vänner jag och Sverige.
Och oss emellan så tror jag att det bara är en tidsfråga tills att vi blir ihop igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar