lördag 25 juni 2011

Glad midsommar!

Det blev inget regn att tala om och Battery park var fullt av glada svenskar. Systrarna Bengtsson hade som vanligt med sig sill, lax, räkor, knäcke och kaviar från IKEA till alla som ville ha. På midsommarafton ser man hur otroligt mycket svenskar det finns i New York och midsommar är en perfekt uppvärmning för den långa sommaren i Sverige.
Söta Julia och William och Mimi som inte förstår det här med krans riktigt. Iallafall hade hon den på sig tillräkligt länge för att vi skulle hinna ta bild.
Alla svenskar i stan hade hittat dit, både boende och de på besök.
Alla de här människorna - och alla pratar svenskar. Den här festen är ett bra riktmärke tycker jag för hur det känns att bo utomlands. Första året tyckte jag att det var jobbigt och töntigt bara med alla svenskar samlade. Året efter dansade jag kring midsommarstången och fällde en tår när kören sjöng Idas sommarvisa för jag kände mig så stolt över att vara svensk. Nu känns det som att de stora känslorna har lagt sig och det kändes ganska odramatiskt, bara trevligt.

Det hördes hur utländska våra barn har blivit när de dansade kring midsommarstången och sjöng; raven raskar over isen och sma grodorna..

Vinet specialförpackat med boxen i en väska, annars kan man få böter. Men just den här dagen så ser de genom fingrarna ganska mycket med alkoholen. De förstår nog att svenskarna måste få ha sitt midsommardrickande.

Sen fångade Mimi fireflies, varav en skulle med hem. Tyvärr så kom den bort/dog i taxin hem. Mimi var förtvivlad eftersom den var en så bra vän, men det verkar hon som tur är ha glömt idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar